Google Webmaster Tools a SEO

17. Květen 20122 komentáře

Kdybyste byli robotem vyhledávače, používal by se vám vlastní web snadno a rychle? Zatímco Google Analytics jsou mezi manažery malých a středních webů už téměř standardem, bratříčka Google Webmaster Tools používá, alespoň podle mých zkušeností, jen málokdo. Je to škoda, protože z nich lze získat cenné informace (nejen) pro webmastery (ale např. také pro SEO).

Zajímavé funkce Google Webmaster Tools

Nejprve je potřeba Google Webmaster Tools nastavit, hezky je to popsané třeba na Squidoo.com nebo na Smallbusinessshift.com, případně vám pomůže oficiální nápověda Google v češtině. Po přidání sledovaného webu(ů) a jeho autorizaci už můžete přejít k jednotlivým záložkám.

Configuration

Za pozornost stojí možnost říci Google, které sitelinky (další odkazy ve výsledcích vyhledávání, které se někdy mohou pod hlavním odkazem na váš web zobrazit a vedou na dílčí části webu) a priori NECHCETE ve vyhledávači ukazovat (bohužel si nejde říct, které byste ukázat chtěli – ovšem při šikovné manipulaci se zákazy můžete hlavní části webu „vykrájet“ tak, aby se zobrazovalo vesměs jen to, co potřebujete).

Záložku nastavení využijete také tehdy, když na webu relativně hodně pracujete s různými parametry v URL (což obecně není dobrý postup, pro člověka i vyhledávač jsou lepší tzv. „čistá URL„, někdy to ale bez parametrů bohužel nejde). Google vás obvykle sám upozorní na to, zda-li má se zpracováním parametrů v URL problémy (ty by mohly způsobit, že se někde stránky do indexu Google vůbec nedostanou).

Health

Dozvíte se, jestli Google při zkoumání a procházení vašeho webu narazil na nějaké problémy (crawl errors, typicky odkazy na neexistující stránky). Informace o chybách v procházení webu byste měli sledovat především, když často publikujete nový obsah nebo měníte stávající – chyby často vzniknou nedopatřením a můžou opět způsobit, že některé stránky se nedostanou do indexu vyhledávače nebo z něj vypadnou.

Google vás také upozorní, pokud má problémy s prací s vaším webem v důsledku jeho výpadků (třeba když vám zlobí server nebo máte přetíženou databázi). Problémy s dostupností webu jsou problémem pro uživatele, kteří na nefunkční stránku z vyhledávače přijdou. Tím pádem jsou problémem i pro vás, při opakovaných a častých výpadcích může Google dočasně hodnocení postižených stránek snížit (protože přece nebude lidem nabízet něco, co nefunguje).

Pokud máte na webu povícero stránek, které nechcete ve vyhledávačích lidem nabídnout (typicky různé diskuze, administrace, sekce pro přihlášené uživatele apod.) a přikazujete to robotům v souboru Robots.txt, můžete si zde také ověřit, zda-li alespoň pro Google vše funguje jak má. V neposlední řadě vás zde Webmaster Tools upozorní, pokud budete mít na stránkách nějaký evidentní Malware (jako náhradu za sofistikovanější programy bych to ale úplně nedoporučil).

Traffic

Najdete tu spousty zajímavých dat pro práci s cílovými stránkami. Například to, jak často se na která klíčová slova a fráze v Google zobrazujete a jaká je míra prokliku na váš web (z čehož můžete získat podněte třeba pro práci s atraktivními meta tagy Description). Google Webmaster Tools zvládne měřit i to, kolikrát se ve výsledcích vyhledávání objevily jednotlivé stránky vašeho webu (což je užitečné pro vzájemné srovnání výkonu stránek i představu o tom, co je vlastně z vašeho webu nejvíce vidět) a jaká je jejich míra prokliku (klienti bývají někdy překvapení, když si ověří, že navzdory vysokým „pozicím“ může být míra prokliku relativně nízká – např. kvůli slabé značce, nevýraznému popisu stránky nebo záludné URL).

Zajímavé informace přináší i sekce zabývající se odkazy – externími i interními. Dozvíte se nejen, kdo vše na vás odkazuje, ale také na jaké stránky webu je odkazováno a jakými nejčastějšími klíčovými slovy (získaná data jsou podobná těm získaným např. z MajesticSEO, kouzlo je ovšem v tom, že tady máte jistotu, že Google dané odkazy zná a bere v potaz). V interních odkazech doporučuji projít nejvíce odkazované stránky a zjistit, jestli získaný „link juice“ využíváte na vlastním webu efektivně. Můžete totiž také zjistit, že nejvíc odkazujete na stránky, které nejsou pro návštěvníky (a tudíž vyhledávače) zásadně přínosné nebo vůbec dostupné (různé povídání „o společnosti“, skryté stránky v administraci, loginy apod.)

Optimization and Labs

V této části vám má Google Webmaster Tools snahu pomoci s zlepšením výkonu webu. Některé informace, např. jak dobře si Google poradil s vaší sitemapou a kolik stránek z ní zaindexoval, jsou jednoznačně přínosem. Dobré je také zkontrolovat a opravit případné duplicitní titulky a popisky stránek. V neposlední řadě vás Google opět upozorní, pokud bys měl s indexací nějaké obsahu zásadní problémy (non-indexable content). Jiné informace, např. kolik máte příliš dlouhých meta descriptions, bych raději nechal ležet ladem.

Zajímavá je tabulka content keywords , kde se Google pokouší naznačit, která klíčová slova mu na základě četnosti zastoupení v obsahu přijdou pro váš web nejvíce důležitá a jsou pilířem vašeho content marketingu. Pokud mezi nejdůležitějšími slovy najdete slovíčka jako „kontakt“, „související produkty“ nebo „klikněte zde“, pak je s vaším SEO cosi v nepořádku.

Záložka Labs by díky funkci site-search asi vydala na samostatný článek. Pro běžného uživatele je rychlým zdrojem informací Site performance, která srovnává průměrnou dobu načítání stránek vašeho webu s „běžným standardem“. S čím vás vlastně Google benchmarkuje a podle jakých pravidel je ale nejasné a podle mně i nedůležité – klíčové je to, zda-li se stránky načítají dostatečně rychle (podle mých osobních zkušeností načítání stránek delší než 3-4 vteřiny už mívá velmi viditelný vliv na bounce rate i konverze). Jak si s pomalými stránkami poradit a proč je to průšvih se dočtete třeba na blogu Kissmetrics. Zajímavá je i možnost ověřit si, zda-li vaše mikrodata skutečně vytvářejí krásné rich snippety, nebo ne.

Propojení Webmaster Tools a Google Analytics

Další zajímavou vychytávkou je možnost napojit data z Google Webmaster Tools do Analytics. Pro hladké propojení je ideální mít GWT i GA na jednom google účtu, není to ale nezbytnou podmínkou. Propojená čísla uvidíte v Analytics v záložce Traffic sources / Search engine optimization (vlastní záložka pro SEO, jupí!), kde si s nimi můžete pohrát zase o trošku více.

V zásadě ovšem samotné propojení žádná nová čísla nepřináší, některá naopak chybí (např. trendy – na kolik je jejich průběžné sledování pro běžného webového manažera přínosem nechám na posouzení laskavého čtenáře). Největší výhodou tedy je, že nemusíte neustále překlikávat z jednoho okna do druhého a máte základní čísla na jednom místě. Očekávám ale, že v budoucnu Google na GWT a jejich propojení s analytikou návštěvnosti ještě zapracuje a proto doporučuji sledovat novinky a změny na Google Webmaster Tools.

Proč jsou Webmaster tools zajímavá pro SEO

Pro mne osobně mají při optimalizaci klientských webů význam dvojí. Jednak samozřejmě získávám řadu zajímavých dat pro běžné i strategické rozhodování. Mnohem důležitější pro mne ale je, že mne Google vlastně nechává nahlédnout pod pokličku svého kouzelného hrnce a naznačuje mi, jak u hodnocení webu přemýšlí a jak bych o svém webu a SEO měl přemýšlet já. Když pominu pár falešných stop, jsou Google Webmaster Tools skvělým základem pro orientaci v technické kondici vašeho webu a vodítkem k tomu, jak třeba posuzovat nabídky různých SEO vykutálenců a taky-agentur (pokud se totiž v jejich SEO balíčku nebo SEO reportu data a myšlení příliš neprolíná s tím, jak přemýšlí Google, asi bude někde chybka).

 

Komentáře 2 Přidat komentář

  1. Miloslav Hamsa napsal:

    Ahoj Lukáši,
    mám dotaz. Když chci zjistit, které interní odkazy jsou nefunkční (404), jde to dohledat pomocí WT?
    Našel jsem si v Google help sekci s odkazy, ale „interní odkazy“ jim nefungují.

    Díky za radu.

    Jinak pěkný článek, obsahující vše důležité pro nastavení.

  2. Ja som webmáster tools tiež dlho nepoužíval a je to škoda :)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další podobné články