Linkbuilding – interně či externě?

10. Červenec 201329 komentářů

Linkbuilding je dlouhodobě vděčná dojná kravička. Běžnou praxí mnoha českých konzultantů je prodávat linkbuilding jako komplexní marketingové voodoo, ovšem realizovat ho jako prachsprostý přeprodej prostoru z „odkazových balíčků“ s vysokou marží. Pravdou ale je, že získávání hodnotných odkazů je mnohdy oříšek i pro konzultanty, kteří mají upřímnou snahu dělat svou práci pořádně.

Já osobně stále častěji spíše než převzetí celé linkbuilderské práce nabízím školení a průběžné „koučování“ – zdá se mi, že je to oboustranně efektivnější řešení. V článku vysvětlím proč :-)

Výhody interního linkbuildera

Nejsilnější stránkou interních markeťáků obecně je zásadně lepší vhled do klientova byznysu. Znají se důvěrně s týmem, produkty a procesy. Znají silná místa i temná zakoutí, vědí co se chystá a co je naopak ve firmě v útlumu. Oproti tomu externí konzultant musí z klienta leckdy podklady doslova ždímat. Jen málokdy se mu podaří se na klienta naplno „naladit“ (navíc to nějakou tu chvilku trvá). Internímu linkbuilderovi neutečou novinky, na kterých by se daly odkazy stavět. Leckdy dokáže vymyslet mnohem zajímavější náměty na spolupráci a partnerství, než „nezasvěcený“ externista. Při aktivní účasti v diskuzi s komunitou je přisátý na zdroj know-how a dokáže reagovat o dost pružněji a aktivněji než externí konzultant, který bude mít místo v BaseCampu až za tři dny a ještě se bude muset na tři věci přeptat. V neposlední řadě bývá komunikace s interním zástupem firmy průhlednější, působí důvěryhodněji než komunikaci s externím „linkbuildingovým žoldákem“.

Interní linkbuilder si také snáz a rychleji zmapuje trh a utuží vztahy s všemožnými partnery. Má více času se průběžně věnovat komunikaci s lidmi relevantními pro byznys klienta, sledovat co se kde šustne. Stačí mu jedna celistvá kontaktní databáze, kterou si může dopodrobna vypiplat. Pokud je příležitost nebo vyvstane potřeba se něčemu více věnovat, vyšetří si na to čas. Oproti tomu externí konzultant je svázaný – obhospodařuje více klientů, na každého má jen omezený čas a pozornost. Zatímco interní člověk si z odkazovým profilem buduje trvalý vztah externí linkbuilder s ním spíše nezávazně flirtuje.

Otázkou k diskuzi je, zda je interní linkbuilder i levnější, než externí konzultant. Podle mého nemá smysl poměřovat absolutní částky, ale spíše relativní přínos pro firmu. Šikovný student najatý na part-time mně vyjde pravděpodobně stejně či mírně levněji, než servis agentury nebo špičkového freelancera. Bude mi však věnovat výrazně více času. Jinými slovy za stejné peníze dostanu výrazně více muziky. U větších firem se bez problémů uživí i full-timer, který ve slabších obdobích může vypomáhat s jinými činnostmi (eventy, emailing, úpravy v CMS – co vás napadne).

Má to i své nevýhody

Každá mince má dvě strany, stejně tak i péče o odkazy interními specialisty. V praxi narážím na hned několik potíží:

  • Zaškolení – pokud si nanejmete dražšího, zkušeného člověka (a takový pravděpodobně bude dávno na volné noze nebo korporaci), bude nutné si nechat své lidi zaškolit. V řadě případů se však dle mého investice vyplatí – leckdy vyjde celodenní školení na méně, než jeden měsíční „paušál“.
  • Zakrnění – práce na různých klientech má samozřejmě výhodu většího rozhledu a povědomí o novinkách v oboru. Najatý profík si vyzkouší více různých situací, různých oborů a tím pádem si vybuduje větší cit a je v některých ohledech efektivnější, dělá méně chyb. Druhou stranou, ruku na srdce, v získávání kvalitních odkazů se toho za poslední léta fundamentálně příliš nezměnilo. Řešením je průběžná kratší konzultace s externím profíkem – takový linkbuildingový koučing.
  • Fluktuace – pracně vypiplaný človíček se může kdykoliv sebrat a jít za lepším. Tento protiargument slýchám od kolegů nejčastěji (zdravím PavlaFilipa :-)). Na druhou stranu odejít vám může i ředitel, programátor nebo šéf skladu a není to argument pro outsourcing celé firmy. Věřím, že pokud je firma zdravá a pečuje o své lidi, lze fluktuaci držet na uzdě. Mám alespoň u několika klientů osobní zkušenost, že to jde.
  • Vyjednávací síla – pokud se budeme bavit o nákupu odkazů u větších webů nebo mediálních domů, bude agenturní linkbuilder obvykle schopen vydupat si mnohem větší slevy ze standardních ceníků, než firemní šmudlík. Mým protiargumentem je, že interní specialista bude naopak schopen vymyslet mnohem více příležitostí k získání odkazů bez nutnosti přímé platby. Ostatně, nákup je zakázaný a fuj :-)

Co s tím?

Jednoznačné, obecně platné doporučení v kapse nemám. Dokážu si představit řadu situací, kdy sehnat interního člověka nejde nebo to nedává smysl. Na vině může být nedostatek kandidátů v dané lokalitě nebo „složitý obor na odkazy“ sám o sobě.

Jsem ale přesvědčený o tom, že u stále více klientů není outsourcing jediné či nejlepší možné řešení. Pokud budu mluvit za sebe, mám se školením a koučováním interních linkbuilderů celkově pozitivní zkušenost. Nejlepší výsledky má vypiplání si internisty u menších či středně velkých klientů, kteří svým byznysem žijí a každodenní kontakt s firmou má velkou přidanou hodnotu. Sám nabízím kompletní péči o odkazy už jen těm klientům, k jejichž oboru mám silný osobní vztah nebo předchozí hlubší zkušenost.

Edit: To samozřejmě neznamená, že agentura / freelancer musí klienta pustit úplně, nebo mu nedokáže pomoci. Zaškolení, průběžné konzultace, rady na strategické úrovni – to vše je práce s vysokou přidanou hodnotou, kde se profesionál bohatě zaplatí. Průběžnou rutinní práci však může obstarat interní člověk levněji a leckdy lépe :-)

 A jak to vidíte vy? Máte s interními linkbuildery dobrou zkušenost? Budu rád za názor v komentářích :-)

10.7.2013 napsal Lukáš Pítra

Komentáře 29 Přidat komentář

  1. Pavel Ungr napsal:

    Krom těch nevýhod co jsi psal, si myslím, že to může být v krátkodobém horizontu dražší a výsledky nemusí být tak dobré. Navíc se to vyplácí pouze malým a středním firmám.

  2. Lukáš Pítra napsal:

    Pavle, na druhou stranu obrovská fluktuace je i v agenturách – leckdy v týmu sedí jeden senior a tlupa školáků jedoucích podle „hautůček“ a agenturní databáze. Menší a střední klient, který není pro externího partnera stěžejním zdrojem příjmů, tak hraje neustálou ruskou ruletu, jestli na ně vyjde někdo šikovný, nebo ne.

    V tomto světle to vyjde z krátkodobého pohledu dost podobně. Naopak šikovný vycvičený internista je dlouhodobá investice :-)

  3. Pavel Ungr napsal:

    No ale agentura právě musí vždy odevzdávat stejnou kvalitu za stejné peníze a fluktuace je jejich interní problém, který klienta nemusí zajímat. Což je obrovská výhoda.

  4. Martin Matějka napsal:

    A Pavle, je to opravdu vždycky tak? ;-)

  5. Pavel Ungr napsal:

    Nevím, nemohu hovořit za všechny agentury. Ale vsadím boty, že ani interní linkbuilder neodvádí vždy a ve všech případech 100% práci, stejně jako, že to školení nemá vždy 100% kvalitu. Takže to vyjde 1:1. Jinými slovy to o čem mluvíš je spíše utopická představa a interní i externí pracovníci mají podobné výkyvy.

  6. Martin Matějka napsal:

    Já mám právě za to, že interní linkbuilder většinou odvede lepší práci, než agentura. Řekněme si upřímně, že v téměř žádných agenturách nepracují linkbuildeři, ale cvičené opice, které chodí do školy a mají to jako brigádu. Jen velmi málo z nich jsou skutečně šikovní linkbuildeři. Osobně znám dva nebo tři.

    Na druhou stranu interní linkbuilder u klienta má na odkazech daleko větší zájem, daleko více informací, daleko více možností… proto zpravidla odvede lepší práci, pokud je dobře veden a školen.

  7. Pavel Ungr napsal:

    Martine, myslím, že jsi právě urazil můj tým. Chápu že vaše společná nenávist k agenturám má svůj důvod ale tvrdit o mém týmu, že to jsou cvičené opice mě fakt uráží. Tohle bylo přes čáru.

  8. Martin Matějka napsal:

    Omlouvám se, pokud jsem se tě (nebo tvého týmu) dotkl, nebylo to myšleno nijak zle. Věřím, že konkrétně v H1 bude asi převaha schopnějších lidí.

    Nicméně jsem chtěl spíše poukázat na to, že VĚTŠINA linkbuilderů NEJSOU skuteční linkbuildeři, ale jsou to studenti bez větších zkušeností, kteří navíc v agenturách povětšinou dlouho nevydrží. Pak logicky nemohou odvádět natolik dobrou práci, jako interní zaměstnanci firem, kteří se věnují JEDNOMU projektu, neskáčou z jednoho na druhého, a mají podstatně víc informací, než zvládne linkbuilderovi v agentuře předat account ze schůzky s klientem…

    Tak se nezlob, jestli jsem se tě dotknul, to skutečně nebylo záměrem.

    A ještě doplním – já k agenturám v žádném případě necítím nenávist, znám řadu agentur, které podle mě fungují dobře, šlapu, a jejich výstupy jsou prostě skvělé, bohužel se to rozhodne netýká 100% agentur… No co si budeme povídat, ani 100% freelancerů, že.

  9. Zásadní chybu v téhle úvaze vidím v tom, že interní markeťák vidí do všeho lépe. To je ideální předpoklad, mám osobní zkušenosti ze dvou velkých firem (1000+ ) a rozhodně tomu tak nebylo. I když pravda, vzorek je to malý.

    Dobrý externí link builder dokáže zákazníka informačně vydřenit hned na začátku a nastavit si procesy tak, aby byl neustále co nejvíce v obraze. Pokud zákazník nechce na takové úrovni pracovat, buď je na čase mu udělat pápá anebo mu oznámit, že jeho pasivita má negativní vliv na výkon.

    To samozřejmě píšu jako freelancer, jehož výkony neživí partu kolegů v agentuře.

  10. Lukáš Pítra napsal:

    Zdendo, podle mně je občas na hraně právě efektivita. Pro mně osobně je u některých klientů snaha držet se informačně v obraze a péče o jejich odkazový profil celkově časově poměrně náročná. Stávám se tím pádem v kontextu dalších marketingových aktivit příliš drahým a vyplatí se jim vytrénovat si interního člověka. Tím spíš, že linkbuilding není žádná velká věda – ostatně spousta projektů s úspěchem získává zajímavé odkazy, aniž by pojem linkbuilding nebo nějaké best-practice vůbec znali.

    Skvělý linkbuilder v agentuře či freelancer může být schopný práci ukočírovat tak, aby byla výhodná pro obě strany (třeba se mám sám ještě v čem zlepšit :-)), nicméně takoví budou asi spíš v menšině.

  11. Míša napsal:

    Ahoj kluci, nehádejte se :). Co taková důležitá složka, jako osobní motivace, pocit z dobře odvedené práce? Tam je asi jedno, jestli je to exter nebo inter :), ke zdrojům nebo informacím se vždycky dokáží dostat. Zamlouvá se mi kombinace obojího. Nějakou dobu nechat realizaci na agentuře/freelancerovi :) a postupně přecházet na konzultace – vychovat interního linkbuildera :) (nebo SEO specialistu :)?).

  12. Martin Kolčaba napsal:

    ze zkušenosti s Lukášem souhlasím v tom, že zaškolení interního člověka je často tím nejlepším řešením. Problém ale je, že najít člověka, který umí a chce pochopit vše co je potřeba může být dost těžké. Určitě je potřeba více než jedno celodenní školení k tomu, aby daný člověk zvládal to, co má. Pokud firma má vlastního nadšence do internetového marketingu, který k firmě má určitý vztah a má ji rád, je to snazší. Realita je však ale často někde jinde.

    Pěkným příkladem takového nadšence by mohl být Adam Jurák ve sportobchod.cz

    Linkbuilding a vlastně celé SEO je také především způsobem uvažování stojící na principech, které si ne každý chce připustit, což může být další „filtr na lidi“. Zkrátka najít vhodného adepta není vůbec snadné, takže i to může být důvodem toho, proč klienti volí raději externí agentury či konzultanty.

    Dalším důvodem pak může být neznalost klientů a to, že v linkbuildingu vidí něco jiného, než je skutečně potřeba dělat.

  13. Jarda Vidim napsal:

    Pavel Ungr: Krom těch nevýhod co jsi psal, si myslím, že to může být v krátkodobém horizontu dražší a výsledky nemusí být tak dobré. Navíc se to vyplácí pouze malým a středním firmám.

    Pavle, můžeš to prosím vysvětlit. Proč by se to, co se vyplácí malým a středním firmám nemělo vyplácet komukoliv jinému (pravděpodobně máš na mysli větší firmy)?

    Btw. on někdo dělá SEO a linkbuilding krátkodobě? Dává to vůbec smysl?

    Díky, Jarda

  14. Michal Janík napsal:

    Tak asi konečně napíšu ten článek „SEO není mrtvé, linkbuilding ano“, co nosím v hlavě už nějaký ten pátek. To slovo je, v dobrém marketingu, cestou do muzea :o)

  15. Pavel Ungr napsal:

    Jardo,
    nejdříve k otázce – krátkodbvě myšleno třeba rok, dlouhodobě – 2 roky a více. Někdy klienti neřeší („máme na to rozpočet“), že pokud to dělají pár měsíců, do toho roku, že to moc nedává smysl. ale chtějí to a platí si to.

    K těm malým/velkým firmám. U velkých se často vyskytuje problém, že není propojení jednotlivých oddělení, které jsou už tak velké, že pravá ruka neví co dělá levá. Často neexistuje propojení webového oddělení, marektingového a třeba PR. V tom případě je pro ně agentura lepší, protože si vycucá co potřebuje ze všech oddělení.
    Navíc princip neustálého vzdělávání a vytváření inhouse týmu s nejistou budoucností (fluktuace, investice do kontinuálního vzdělávání) je pro velké firmy neefektivní. Je pro ně lepší si zaplatit agenturu a mít s tím méně práce a zajištěnou kvalitu i práci i výsledky.

  16. Pavel Ungr napsal:

    Jinak to o čem tu Lukáš píše je něco ve smyslu sociální utopie, nevěřím na reálnou existenci dlouhodobě udržitelného in-house linkbuildera. Přesněji neznám takového. Až ho potkám, pořád to ještě bude výjimka potvrzující pravidlo. až se to stane pravidlem, můžeme to se o tom dále bavit.
    Jinak Míša nakousla strašně důležitou věc, v agentuře tuhle práci dělají lidi co ji milujou a to je mnohem důležitější. To zaujatí a ten „drive“. Který dokáže často přeskočit i neznalost v oboru. Jinými slovy, znechucenej interní linkbuilder je na nic.

  17. Lukáš Krejča napsal:

    Já si myslím, že je to o konkrétních lidech, jejich schopnostech a aktivitě. Když je člověk schopný, tak klientovi může být jedno, jestli pro něj pracuje Pepa Vomáčka freelancer, nebo Pepa Vomáčka z agentury. Obecně je důležité vyvážit znalost a nadšení pro obor a znalosti, zkušenosti a nadšení v daném marketingovém oboru. Zrovna u linkbuildingu si ale myslím, že převažuje (narozdíl třeba od PPC) potřeba znalosti a nadšení pro obor, protože, jak už tu někdo napsal, je spousta případů, kdy to jde tak nějak „samo“, aniž by člověk/daná firma vůbec věděla, že dělá nějaký linkbuilding….
    Prostě když vymyslí něco WOW, co bude jejich cílovka žrát, nemusí o linkbuildingu vědět vůbec nic a docílí dobrých výsledků.

  18. Vláďa Srp napsal:

    Martine, možná by stálo za to se o jména těch tří linkbuilderů tady v diskuzi podělit s ostatními. Určitě to všechny zajímá.

  19. Adam Jurák napsal:

    Beru to z pohledu klienta, kterému dělaly/dělají LB přední agentury.

    Pro mě největší pro a proti
    Externě je to drahé a jak psal Lukáš, dal by se tím zaplatit i vlastní člověk. Často nevidím tu přidanou hodnotu, kterou by nezvládl i vlastní člověk se selským rozumem a zaškolením. Navíc by se ve stejně zaplaceném čase dal využít jinak.

    Naopak, co nebylo tuším zmíněno, agentura má výhodu v nástrojích na správu a analýzu LB. Ty slušné jsou většinou placené, pokud se nemýlím.

  20. Lukáš Pítra napsal:

    Adame, moc děkuju za pohled ze strany klienta :-)

    Co se týče nástrojů – pokud klient nespravuje řádově desitky domén, vystačí si se základními licencemi, které vyjdou suma sumárům na cca 4k měsíčně celkem (ahrefs + majestic + collabim, Google nástroje jsou zdarmáčky).

  21. Mand napsal:

    Zdravím všechny,
    Musím říci, že tato diskuze mi přijde vhod. Jsme malá firma s obratem okolo 10.mil a provozujeme 5 internetových obchodů a musím říci, že kámen úrazu je vůbec kvalitního LB sehnat. Máme za sebou jak interní tak externí spolupráci a musím říci, že pokud je LB na HPP, tak z mého pohledu max. přínos – rychlé řešení, rychlá zpětná vazba, komunikace v reálném čase a žádné psání A4 mailů než odpovíte na všechny dotazy, v malé firmě jako jsme my 100% přehled nad výkonem. Potíž máme s kvalitním člověkem, přijde mi to, jako bych stál za bolševika frontu na melouny a pořád byl poslední…..O tom je také můj příspěvek – sháníme interního LB min. na 5.hod denně (po-pá) – kdyby jste někdo měl nějaký tip, tak bych byl vděčný…

  22. Dan napsal:

    Osobně si myslím, že je lepší externí LB. Dají se sehnat tací, kteří za rozumný peníz budují odkazy pravidelně za měsíční paušál. Což vyjde jednoznačně levněji než LB na HPP. Samozřejmě pokud se jedná o hodně velkou firmu, která by měsíčně proinvestovala za linky desetitisíce nebo i sto tisíc, pak má smysl uvažovat o zaškolení interního specialisty a toho platit. Každý podle své cílovky, že… :-)

  23. Marek L. napsal:

    Interní linkbuilder nedokáže nahradiť externého. Dôvod je jednoduchý pracuje len s jedným webom a nemá šancu sa efektívne prispôsobovať vývoju výhľadávačov (primárne Googlu). Objem dát, efektívne spracovanie a následne vhodná implementácia zmien je pri 1 klientovi nemožná. Interný linker by musel byť neustále vedený a pravidelne preškolovaný.

  24. Ogar z vesnice napsal:

    Zažil jsem velkou firmu, kde jako internista jsem nedostal všechny potřebné informace ze tří oddělení, opravdu pravá ruka nevěděla, co dělá levá a zažil jsem jako externista firmy, kde vše klapalo OK. Asi opravdu jde o to, jaký člověk kde sedí a jak nakládá se svým úsekem.

  25. Lukáš Krejča napsal:

    Marek L: děláte, jakoby se pravidla pro Linkbuilding nějak razantně měnila každý den, to ale přeci není pravda…

  26. Marek L. napsal:

    Nehovorím len o pravidlách získavanie odkazov, ale algoritmy sa menia docela často a zmeny algoritmu vyžadujú aj zmeny stratégie získavania odkazov, tj. mení sa napríklad pomer sitewide odkazov k advertorialom v rámci linkového profil a podobne, čo sa určite odsledovať na 1 webe nedá.

  27. Martin Matějka napsal:

    Marek L.: dovolil bych si s Vámi nesouhlasit :-) Změny v algoritmech pochopitelně probíhají neustále, nicméně princip získávání odkazů a tedy i strategie získávání odkazů jsou pořád stejné. V tomto ohledu se prostě nic nemění.

    A pokud chápete linkbuilding jako nákup sitewide odkazů někde v patičce, je k zamyšlení, zda si říkat linkbuilder ;-)

    Lukáš Krejča to napsal dobře, pravidla pro linkbuilding se prostě nemění.

    Shánějte odkazy takové, přes které poteče relevantní návštěvnost. Kašlete na ten „SEO efekt“ a budete žít spokojenější život, bez stresu, které Google zvíře vás sejme :-)

  28. Marek L. napsal:

    Martin: Nikto tu nehovorí predsa o žiadnom nákupe odkazov, advertoriálov a podobne. Tvrdil som a tvrdím, že sa mení zloženie odkazového profilu z jednotlivými vylepšeniami vyhľadávačov.

  29. Lukáš Pítra napsal:

    Marku, podle mně se mění (posouvá) jen míra tolerance nepřirozených, silou rozpočtu nebo znalosti krátkodobých zkratek natlačených odkazů. Aby člověk tyto posuny zaregistroval ovšem podle mého není třeba pracovat na stovkách webů, stačí sledovat ty správné informační kanály a jednou za čas svou práci konzultovat s externím profíkem (jak píšu v článku).

    Nejlepší postup je ale samozřejmě ten, kdy se člověk soustředí na získávání relevantních, smysluplných odkazů, ze kterých plyne nejen jakýsi „SEO efekt“, ale především návštěvy, konverze, viditelnost klienta. Ty měly, mají a budou mít vyhledávače rády vždy na plné gule :-)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další podobné články