Sociální sítě berou vyhledávačům práci. No, možná ještě ne, ale určitě si na to brousí zuby. Doporučení přátel či jinak blízkých lidí má velký vliv na to, jaké informace beru za berné, které zboží kde nakoupím či jakou budu mít zrovna náladu.
Ne náhodou se vyhledávače snaží signály ze sociálních sítí nějak začlenit do svých výpočtů a zohlednit je ve výsledcích vyhledávání. Leckdo věří, že už se jim to docela daří a že „social is the new SEO“. Myslím ale, že trochu předbíháme realitu a má to za následek dost ošklivé zlozvyky.
Korelace není kauzalita
Ten hlavní problém je v zaměňování korelace a kauzality. Existuje celá řada studií dokumentujících různou míru korelace mezi sociálními signály a viditelností webů v organických výsledcích (vizte též: Mozí studie). Sociální signály jsou napevno zabudovány do všemožný seznamů SEO faktorů (Backlinko, Searcheingeland). Na západ od nás se naštěstí alespoň používá opatrná formulka „may influence“ (možná ovlivňují) – u nás se to mnohdy bere jako jasná věc (soudě dle různých výstupů kolegů z oboru, co občas vídám).
Všechny ty studie mají jedno společné – ukazují, že weby, které jsou lidmi často sdílené bývají relativně často i dobře viditelné. Všimněte si, že téměř nikdy nepopisují řízený test či nějaký dlouhodobý experiment dokazující, že nějaký web je (lépe) viditelný POUZE vlivem působení sociálních signálů, za jiných podmínek nezměněných. Jinými slovy předjímají, že jedno může za druhé.
Což je samozřejmě blbost (respektive zdaleka ne nutně pravda). Afričané bývají lepší běžci, ale když se přestěhuju do Afriky, nezačnu líp běhat. Muži zase bývají silnější, než ženy .. ale když si žena nechá našít bimbase, svaly jí z toho nenarostou. Když se budete hodně snažit, najdete celou řadu šokujících korelací, kde žádná kauzalita není.
Vysvětlení souběhu sociálních signálů a úspěchu v SEO bude nejspíš jinde – třeba v tom, že často sdílené weby jsou navštěvované, oblíbené, hodnotné – a tedy zřejmě i častěji odkazované (což už je prokazatelně kauzální faktor v SEO). Pravděpodobně nasbíraly i více implikovaných odkazů a brandových signálů vůbec. Tam bych hledal příčinu.
V praxi je to tak, že reálně nějaký přímý vliv bude mít zřejmě pouze síť Google+ – i tam jsme ale zatím spíše ve sféře spekulací a prokazatelný vliv dokážeme opakovaně využít leda z pohledu indexace. Authorship má zřejmě také určitý vliv v personalizovaném vyhledávání, ovšem ne tak silný, jak se traduje. Takový Facebook či Twitter, probouzející se do „spammovací renesance“ pravděpodobně na Google žádný vliv nemají. Český SEO konzultant nesmí opomenout ani Seznam.cz, který ve fulltextu neumí řešit ani mnohem základnější otázky.
Mrkněte na Googlí video, kde Matt Cutts celkem srozumitelně vysvětluje, proč sociální signály jako spolehlivý přímý faktor použít nemohou:
Paralela s linkbuildingem
Přístup k sociálním sítím začíná být v lecčems podobný běžnému laickému přístupu k odkazům – sociální signály se začínají hromadit silou, „čím víc sdílení, tím víc Adidas“. Hlavně aby naskakovaly tvíty, lajky, šéry. A pak se dějou věci!
Třeba na Twitteru ..
.. nebo na Facebooku
Lidé zlatí, prosímvás, nedělejte to!
- Nezanášejte si osobní či firemní profily haldou odkazů na vaši tvorbu několikrát denně, jen aby si sdílecího čudlíku naskočila v počítadle aspoň jednička. Tím spíš pokud měsíce v kuse vidíte, že je nikdo další nepalečkuje a nesdílí.
- Nenuťte svoje zaměstnance a kolegy sdílet vás obsah jak na běžícícm pásu jen proto, aby se odšrtla nějaká kvóta
- Nevěřte bludu, že samotné umístění sdílecích čudlítek vám v SEO pomůže
- Nekupujte si sponzorované Tweety s cílem získat co nejvíce tweetů jen tak naslepo
- Nekupujte si liky a fanoušky na Facebooku, jen abyste dorovnali počty s konkurencí nebo to před vyhledávačem vypadalo, že se váš obsah hodně sdílí
- Necpěte všechen svůj obsah na všechny sítě jen proto, že to jde a nic to nestojí
- Nespammujte své kruhy při každém novém postu na G+ emailovou notifikací v nadějí, že se někdo uklikne na plusko
- Nervěte authorship na každičkou stránku webu, i když autora nemá (chytíte leda banána)
Fakt, vopravdicky, nelžu – v SEO si nepomůžete. Akorát svoje potenciální „sledující“ otrávíte, profily si zahnojíte, v případě Facebooku možná i trvale zabijete.
Mám teda kašlat na sociální sítě?
Vůbec ne, naopak! Jen to nedělejte mechanicky, silově, kvůli SEO efektu. Sociální sítě mohou SEO pomáhat nepřímo – pakliže budete tvořit a promovat skvělý obsah a ti správní lidé se správným dosahem ho budou sdílet (tvítovat, lajkovat), pak skutečně v dlouhém období získáte na autoritě, odkazech, brandových signálech. Je skvělé řešit social media a SEO (a PR .. a tvorbu obsahu .. a emailing … ) v synergii a tiše trochu závidím větším agenturám, které tohle konkrétně dokážou líp, než já sám.
Dost možná se Google časem naučí technicky zpracovat odkazy a zmínky na dominantních sociálkách tak, aby je mohl použít jako spolehlivý hodnotící faktor. Kdo ví, třeba se to naučí i Seznam. V obou případech ale věřím, že poučení zkušenostmi se zpětnými odkazy a manipulacemi okolo se budou snažit od počátku co nejvíce filtrovat falešné, nezasloužené, uměle nahoněné signály.
Možná s tím budou válčit a možná uvidíme přechodnou vlnu „social farmingu“, agentur specializovaných na prodej liků v balíčcích a tak podobně – to ale v důsledku jen urychlí erozi sociálních signálů. A to spammování bude zase na nic. Jako každá jiná otrocky škálovaná quick-win technika (ano vím, realita Seznamu je pořád jiná).
Možná se pletu a nějaký přímý vliv ty signály už skutečně mají, jenom já ho zatím neumím využít. Ok, i tak si ale ze zkušenosti a dostupných informací stojím pevně za tím, že bude hrozně, hrozně malý a nepředvídatelný, nesamozřejmý. Rozhodně kvůli tomu nestojí za to mrvit si komunikační linii, jen aby se přiohly nějaké metriky. Možná se vyhledávání jednou celé přesune s Googlu na Facebook. Ale ne zítra.
V každém případě si myslím, že sociální signály nejsou nové odkazy a jejich využití bude i do budoucna pro vyhledávače problém. Třeba proto, že některé sociální sítě chtějí Googlu konkurovat. Jiné vedou zmínky v rámci sítě jako soukromé a vyhledávač k nim nebudou chtít pustit. Další zajímavé sítě budou z principu uzavřené. A dost možná bude dalších sítí přibývat a pro Google bude nesmírně obtížné mezi sebou informace z nich nějak vyladit.
Zahraniční pohledy na téma:
Nebo to vidíte jinak? Jakou roli podle vás mají a budou mít sociální sítě v SEO?
2.7.2014 napsal Lukáš Pítra
Prima názor co má hlavu a patu. Naprosto se ztotožňuju s názorem, že spíš než sociálními signály je pozice ovlivněna oblíbeností, brandem apod. což v důsledku vytváří sociální interakce. Navíc mám pocit, že díky různým davové psychologii a efektu sdíleného koťátka je manipulace s případnými sociálními signály snažší než se zdá a tak by i manipulace s výsledky byla snažší, kdyby jim dal Google příliš velkou váhu (možná to je v tom videu ale přiznám bez mučení, že to jsem si nepouštěl).
Hezký článek Lukáši! Já sám sociální sítě vnímám jako další kanál, kde (můžeš) být vidět a pokud ten kanál nezaneseš bordelem, využiješ-li jeho potenciál máš možnost ovlivňovat lidi, média a podobně. Tvoje snažení může (nepřímo) ovlivnit vyšší hledanost, počty odkazů, … To jsou pro mne sociální signály pro SEO. Více sociálních sítí nerovná se lepší výsledky ve vyhledávání. Určitě ne přímo. Takže v tom jsme (snad) na jedné lodi. :o) No a teď si ještě prostudovat všechny tebou doporučené odkazy, uf.
Pokud bereme SEO jako optimalizace pro vyhledávač, pak 100 % souhlasím – využitelnost soc. sítí je problematická z mnoha důvodů. Současné SEO je ovšem spíš tak z 90 % marketing, kde samozřejmě jasný vliv je, akorát ne na SERP. Spamování bohužel zejména na FB nabývá děsivých rozměrů, navíc s výsledky radikálně manipuluje i samotný FB, takže stavět na tom vyhledávací algoritmus (zvenčí) je jasný nesmysl.
Dlouhé, ale dobré. Tak já si myslím, že odkaz je prostě odkaz. Některý má význam větší, některý menší, některý může škodit. Ale pořád to je odkaz. Pokud se o něčem mluví, pak je jedno, kde to je. A pokud je na sociálních sítích moje cílovka, pak tam patří i odkaz. Pokud mi přinese nějakou návštěvnost, pak je dobře, že tam je. A jestli má nějaký vliv na „SEO“? Můj názor je, že ano. Jako malinký kamínek v mozaice, podobně jako další faktory. Není o nic víc, ale ani o nic míň ovlivnitelný, než jiné odkazy na webu a je to signál, jako každý jiný. Ale proč se soustředit na to, jestli to dělám kvůli „SEO“?
Jasně Honzo, to co popisuješ je nějaká selská logika, která platí asi u veškeré marketingové komunikace. Článkem jsem cílil na názor, která pozoruju čím dál častěji, že sociální sítě budou „nový linkbuilding“ ve smyslu nového, snadno a rychle škálovatelného, určujícího signálu pro SERP. Protože ono u zpětných odkazů je taky nějaká selská logika (a guidelines) určující, kam má smysl ho dát a kam ne a kdy, ale reálně dlouho fungovaly (a někdy stále fungují) i dost absurdní silové techniky a pro spoustu webů je to složité rozhodování mezi čistou hrou s letitou platností a mezi vyššími okamžitými výsledky, které mohou reportovat svým nadřízeným už letos. IMHO je každopádně velmi předčasné sociálním sítím jako „SEO nástroji“ (nikoliv komunikačnímu kanálu) přikládat větší váhu a nejspíš nebudou mít diskutovaný (vytoužený) efekt ani v blízké budoucnosti.
Já jsem to (myslím) pochopil správně, chtěl jsem říct, že obecně považuji názory „dělám to kvůli SEO“, „píšu SEO texty“, „SEO optimalizuji“… za zcestné. Přestože mi sociální sítě až tak moc neříkají, vidím u klientů přístupy, konverze, nárůsty direktu i brandového hledání po kampaních, takže vliv sociálních sítích nepodceňuji. A i když si nemyslím, že mají, nebo budou mít, určující vliv pro SERP, domnívám se, že tam nějaký vliv je – nebo bude. Že by vyhledávač jeden segment odkazů ignoroval?
Potéž podle mně nebude v tom, že to vyhledávače chtěly ignorovat ale v tom, že ty signály dost možná nebudou umět spolehlivě použít. Pokud to technicky chápu správně, tak co se Facebooku a Twitteru týče, dokáže se Google dostat pouze k některým odkazům u některých profilů za některých situací kde některé je zřejmě zatím relativně malé % (s výjimkou G+, který má plně pod kontrolou, event. třeba YouTube ač se naučí lépe chápat obsah přímo řečený ve videu). Pakliže dokáže pracovat pouze s částí signálů a neví přesně s kterou, nedává mi selsky smysl je použít jako stabilní informaci o autoritě, oblibě nějaké stránky.
No a protože třeba takový Facebook si buduje vlastní vyhledávání, pochybuji o tom, že bude chtít Googlu práci usnadnit.
Proč myslíš, že by měl Google problémy s indexací? Jestliže přes „site:“ najdu spolehlivě co hledám, tak myslím, že není rozdíl mezi Facebookem a jiným webem. A ta informace mi přijde stejně „hodnověrná“ jako někde v diskuzi, článku, nebo kdekoliv jinde. Nikde nepozná, jestli je obsah pozitivní, nebo negativní, tedy pokud to bylo myšleno takto.
Tím vším ale neříkám, že nemáš pravdu, jen mám pocit, stejně jako v jiných případech, že Google prostě mlží a nechce spustit lavinu zbytečných odkazů. Tak prostě řekne nedělejte to, nemá to význam.
Moc hezký článek, který v podstatě řekl, aby se nespamovalo ale vytvářeli fanoušky přirozenější cestou :) Bohužel, ne vždy je toto možné bez prvního SPAM efektu..
Přesně, prostě nejprve vytvoříš stránku a pak jí všem ze svých přátel pošleš aby jí označili jako líbí. Je to jistá forma spamu. ale zase na druhou stranu to je jisté „rozhození sítě“ a on už se někdo chytí.
Ja si ale ajtak myslím že tie socialné odkazy nejakú minimálnu váhu budú mať … ved napríklad fb stránky sa normálne zobrazujú v serpe na rôzne keywordy a často mávajú aj vysoký GPR napr. aj 6 a viac.